הנבל – הכלי המרשים ביותר… בואו להכיר את הנבל קצת יותר מקרוב

הכירו את הנבלהנבל הינו אחד הכלים הקדומים והעתיקים ביותר. בתנ"ך מופיע הנבל ככלי הראשון. כלי הנבל התפתח במהלך השנים, וצורתו הסופית של נבל הקונצרטים, כפי שאנו מכירים כיום, התגבשה רק לקראת המאה ה-19.

ניתן להבדיל בין כמה סוגי נבל:

1. נבל קונצרטים – הנבל הגדול ביותר. נבל הקונצרטים, הידוע גם בשם העם כ"נבל גדול" הינו בעל 47 מיתרים. מנעד הצלילים בנבל מתפרס על פני 7 אוקטבות, ומכוון בסולם דו מאז'ור, או במילים פשוטות "הקלידים הלבנים של הפסנתר". לנבל שבעה פדלים / דוושת האחראים על יצירת כרומטיקה בכלי. נבל סטנדרטי מיוצר מכ-7 סוגי עץ שונים ומורכב מיותר מ-2500 חלקים!!! עמוד התמיכה של הנבל בד"כ מעוטר בגילופים שונים יפיפיים. נבל הקונצרטים הינו כלי גדול וכבד. בנוסף, הנבל הינו כלי רגיש לתנודות, תזוזות וחבטות, ולכן לשם ניוד הנבל יש צורך בהובלה מיוחדת. כלי הנבל אינו מתפרק. משקלו של נבל הקונצרטים הוא כ-35 ק"ג וגובהו 1.90 מטרים לערך.

2. נבל אירי / נבל קלטי Lever Harp / Irish Harp / Celtic Harp – נקרא גם "נבל עממי" או "נבל לברים". בנבל הזה אין דוושות, יש לברים האחראים על הכרומטיקה. הנבל הקלטי הוא סימלה של אירלנד. נבל זה פשוט יותר לנגינה מנבל הקוצרטים וקל יותר לניוד. משקלו של הנבל האירי נע בין 13-20 ק"ג וגובהו נע בין 1-1.20 מטרים לערך.

3. נבל דלת – את נבל הדלת תולים על דלת הכניסה, ובכל תזוזה של הדלת הנבל משמיע צלילים קסומים. נבל הדלת מקבל את האורחים ובאי הבית בנגינה ענוגה והרמונית.

4. הרפסיקל – Lap Harp / Harpsicle – נבל קטנים הניתנים לנגינה כאשר הם מונחים על הברכיים. נבל זה משמש לטיפול במוזיקה בשל ההתניידות הקלה עימו.

• כיצד מבדילים בין מיתרי הנבל?
מיתרי הדו צבועים בצבע אדום. מיתרי הפה בנבל צבועים בצבע כחול.
• ממה עשויים מיתרים הנבל?
מיתרי הנבל עשויים מניילון, גידים וגידים המלופפים במתכת.
• כיצד מכוונים את הנבל, ומי מכוון את הנבל?
את הנבל מכוונת נגנית הנבל. בכל פעם שנגנית הנבל ניגשת לנגן יש לכוון את הכלי. הנבל מושפע ממזג האוויר. הנבל מעדיף קור על פני חום, וממש לא סובל לחות. את הנבל מכוונים בעזרת מפתח כיוון. כל צליל, כל מיתר מכוון בנפרד.
• כמה נבלים יש בתזמורת?
בתזמורת לא תמיד יש נבל. אם כן – בד"כ נבל אחד או שניים. יצירות לתזמורת הכוללות נבל נכתבו החל מהמאה ה-19.
• כיצד מנגנים בנבל?
בנבל ניתן לנגן בצורה של מנגינה וליווי, כמו בפסנתר. טכניקת הנגינה כוללת נגינה בשתי הידיים ובשתי הרגליים (תזוזת הדוושות). כל יד מנגנת ב-4 אצבעות (חוץ מהזרת).
• איזה כלים נוספים מתאימים לנגינה בנבל?
הכלים הנפוצים ביותר לנגינה דואט עם נבל במוזיקה הקלאסית הינם: חליל צד וכינור. כיום, ב"בין המיתרים" אנו משלבים מגוון רחב של כלים לנגינה עם הנבל. לאווירה רומנטית נציע את הנבל וכינור, נבל וחליל או שלישייה. לאווירה קצת יותר "ג'אזית" נציע נבל וסקסופון. אם מעוניינים לשבת שירה נציע הרכב נבל עם כלים נוספים וזמרת פופ-אופרה.
האם רק נשים מנגנות בנבל?

יש רוב מוחץ של נשים שהן נגניות נבל. אולם, יש גם גברים שמנגנים בנבל.

הנבל ככלי תרפויטי

הנבל ידוע ביכולות התרפויטיות שלו. סיפור דוד מדגים זאת לנו בצורה ברורה. דוד היה רועה צאן צעיר, נגן נבל מוכשר. דוד הובל לביתו של שאול, במטרה לרפא את שאול, ולהסיר את הרוח הרעה שסרה עליו. בספר שמואל דוד מתואר "בֵּן לְיְִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי יֹדֵעַ נַגֵּן וְגִבֹּור חַיִל וְאִישׁ מִלְחָמָה וּנְבֹון דָּבָר וְאִישׁ תֹּאַר וַה' עִמֹּו". דוד מגיע לחצרו של שאול, פורט על מיתרי הנבל ובכך מקל על סבלו של שאול "וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה". הוא הופך את דוד לנושא כליו.

המוזיקה בכלל, והנבל בפרט, ידועים ביכולות להשפיע, להרגיע ולענג את נפש האדם. במאמר: "המוזיקה כתרפיה" תוכלו להרחיב בעניין המוזיקה ככלי טיפולי. צלילי הנבל השמימיים, הענוגים והרכים גורמים למאזין נחת רוח ובעיקר חוויה עמוקה של שחרור והרפיה.